Zoeken
  • Frouke van Es

4 REDENEN OM GÉÉN ONTWERPER IN TE HUREN

Ik ben een ontwerper, doe mij maar klanten! Maar ik geloof ook dat niet elke klant en ontwerper bij elkaar passen. Een ontwerper huur je niet alleen in voor het afleveren van een leuk plaatje. Een ontwerper huur je in voor de visie: hij of zij maakt de vertaalslag van jouw doelen, doelgroep, missie, visie en smaak naar de vorm. De ontwerper weet hoe dat moet. Wat werkt en wat niet. Wat de clichés en valkuilen zijn om te vermijden, die je als niet-ontwerper niet kunt weten. Een ontwerper tilt alles naar een hoger niveau en komt met ideeën waar je zelf niet opkomt. Als je het zo bekijkt lijkt het inhuren van een ontwerper een no-brainer. Maar toch denk ik dat het niet in het belang van ontwerper en klant is om met elkaar in zee te gaan wanneer je je als klant in één of meer punten herkent:


1. Je weet te exact wat je wilt 

Je ziet je logo of website al hélemaal voor je; je zoekt alleen nog iemand die jouw ideeën ten uitvoer kan brengen omdat je dat zelf niet kunt. Dit kun je natuurlijk doen, en de aangewezen persoon om in te huren is dan geen ontwerper/designer, maar een DTP-er. Het verschil tussen een ontwerper en een DTP-er is doorgaans dat een DTP-er (DeskTop Publisher) zich vooral bezighoudt met ’t technisch in orde maken van een visuele uiting waarvan de stijl al vaststaat.  Een ontwerper bepaalt die stijl aan de hand van een strategie en concept. Keuzes worden altijd verantwoord, want elk lettertype, en elke kleur en layout hebben een bepaald effect op de kijker. McDonalds is niet voor niets een paar jaar terug geswitcht van rood naar groen! Of je het nou bewust voelt of niet: we associëren groen nu eenmaal met gezonder en bewuster. Dit is een eenvoudig voorbeeld, maar ontwerpers houden rekening met zulke factoren.  Als je verwacht dat je een ontwerper inhuurt om jouw wensen uit te voeren in je logo, en om op je site lijntjes die je storen een paar millimeter naar links of rechts te slepen, kun je beter voor een DTP-er gaan of het zelf doen. Zonde van je geld.


2. Je hebt een klein budget of je hebt weinig over voor design

Goed ontwerp is niet goedkoop. Een béétje toffe ontwerper vraagt minimaal €75 per uur. En hoe minimalistisch een ontwerp er soms ook uit komt te zien: er gaat flink wat tijd in zitten. Overleg, onderzoek, schetsen, mailen, aanpassen, uitzoeken, weer aanpassen, terugkoppelen, testen: als het goed is wordt het grondig aangepakt. Sommige starters en ZZP-ers schrikken van de prijzen voor ontwerp, en hadden er een klein budget voor gereserveerd. Als je dat niet wilt of kunt aanpassen, kun je waarschijnlijk alleen een beginnende ontwerper betalen, een DTP-er die ook ontwerpt of een neef met Photoshop op zijn computer. Dat kan natuurlijk prima uitpakken, maar onderzoek tevoren goed welke kwaliteit je kunt verwachten door portfolio’s te vergelijken. Doorgaans geldt: if you pay peanuts, you get monkeys.

3. Je ziet ontwerp als iets dat ‘ook nog even moet gebeuren'

Ontwerp is een onderdeel van de branding voor je bedrijf. Branding is hoe je je onderscheidt in de markt. Dit gaat niet alleen over ontwerp maar ook over o.a. tekst, visie, missie, drijfveren en unieke punten. Branding is het naar buiten brengen van je identiteit: weten wie je bent, dat vertellen en laten ervaren. Dit is een vorm van pull-strategie: je trekt díe mensen en bedrijven aan die zich aangesproken voelen door jouw branding. Dit in tegenstelling tot marketing: het actief promoten van je producten en diensten. Dat is een push strategie. Goede marketing moet aansluiten op je branding. En als je branding niet uitdraagt wie je bent, gaat het aan het begin van de keten al mis. Als je geen zin of headspace hebt om je te verdiepen in hoe je ontwerp aansluit bij je branding, kun je beter (tijdelijk) een cheap of kant- en klaar logo en huisstijl gebruiken.

4. Je weet nog niet precies wat je naam, dienst/product, doelgroep etc. wordt

We lazen al: een ontwerp wordt beter als het past binnen je branding. Als je nog aan het beslissen bent welke dienst je eigenlijk precies wilt aanbieden en aan wie, en wat je unique selling points zijn, kun je ook nog niet spreken van branding en is het nog te vroeg om een ontwerper in de arm te nemen. 


Uiteraard is dit een gevalletje van “Wij Van WC-Eend Adviseren WC-Eend”; natuurlijk vind ik dat elk bedrijf een degelijke ontwerper in de arm zou moeten nemen en er een rijkelijk budget voor uit zouden moeten trekken! Dat pakt altijd beter uit voor alle partijen. Maar het is logisch dat niet altijd kan. Niet iedereen kan het proces uit handen geven of wil op een andere kostenpost bezuinigen om goed ontwerp te kunnen betalen. En dat is okee! Als je zelf goed weet hoe je in elkaar steekt, wat je wilt en wat je voor ontwerp over hebt, kom je uit bij de oplossing die jou (en een ontwerper of DTP-er) blij maakt!